Heaven

  • Gemstone Road, het derde album van het sympathieke americana-duo Bart de Win en Arianne Knegt, tezamen Tip Jar, laat opnieuw een flinke stap vooruit horen. Niet zozeer doordat De Win nog betere liedjes is gaan schrijven, van zijn periode bij Gerard van Maasakkers’ Vaste Mannen weten we natuurlijk al dat hij het vermogen bezit amodieuze liedjes naar klassieke snit te schrijven. Ook niet doordat Knegt nog beter is gaan zingen, wel doordat De Win en Knegt hun langjarige vriendschap met de Texaanse singer-songwritersclan rond Walt Wilkins en The Mystiqueros optimaal benutten.
  • Grotendeels opgenomen in Austin, Texas, toen ze daar met Wilkins c.s. op tournee waren en geproduceerd door dezelfde Wilkins met Ron Flynt en Tip Jar zelf, bezit het in een prachtig hoesje gestoken album een authenticiteit van klank die je bij een in Nederland opgenomen americana-album zelden tegenkomt, met het afsluitende So Long als prijsnummer.

8Weekly

  • Tip Jar verrast positief met hun derde album Gemstone Road.
  • Met zijn levenspartner Arianne Knegt zingt Bart de Win hechter dan ooit.
  • Het resultaat is in ieder geval genieten met een grote ‘G’. Bijzonder mooi is het liedje, dat lijkt te gaan over de blues maar juist een anti-bluesliedje is, omdat Knegt zingt dat ze nooit de blues zal zingen door de liefde voor haar partner. ‘Never Sing The Blues’ is een van de pareltjes van het album te noemen.
    Wat zeker opvalt is de ijzersterke en heldere productie. Tip Jar, samen met Walt Wilkins, BJ Baartmans en Joost van Es, klinken door deze productie samen met de andere gasten als een groep die een privé-concert voor je verzorgt.
  • Het album zal zich langzaam maar zeker in je systeem worstelen om steeds weer de vraag om het te draaien op te roepen. Tip Jar heeft in ieder geval haar beste album tot nu toe gemaakt!

Muziekwereld

  • Muzikale duizendpoot Bart de Win heeft een respectabele staat van dienst in het jazz-, pop- en fusiondomein.
  • Hij is als toetsenist/zanger samen met BJ Baartmans een van de Americana’s van ons land. 
  • De twaalf eigen composities worden gekarakteriseerd door smaakvolle duetten, geraffineerde arrangementen en typische Americana-koortjes.
  • Het zijn stuk voor stuk pakkende nummers waarbij je niet stil kunt zitten en die uitnodigen tot meezingen. De geluidsproductie klinkt daarbij lekker Amerikaans met oog voor detail en in balans. Hetzelfde geldt voor het artwork van de luxe digipack waar de schijf in zit. Mooie plaat!

Johnny's Garden

  • Een korte omschrijving zou zich in één woord beperken tot: Klasse! Ik volg Bart de Win sinds zijn debuut The Simple Life (2009) en samenvattend ervaar ik Gemstone Road als zijn, beter gezegd, als hun allerbeste album tot nu toe. De songs overtuigen en het geheel is zeer afwisselend. Lichtvoetige nummers, beschouwende, maar ook uitermate persoonlijk, zoals het gevoelige So Long. Bart schreef dit nummer met beide ouders in gedachten.
  • Geluidstechnisch is het ook meer dan voor elkaar. Een mooi vol geluid.
  • Een juweel van een plaat, waarvan ik hoop dat de Tip Jar goed gevuld wordt.

Johnny's Garden

  • ‘Dit album van Tip Jar zorgt ervoor dat de zon in je hart schijnt’, schreef ik op altcountryforum over Let Go, het tweede album van Tip Jar, de naam waaronder het even sympathieke als talentvolle duo Arianne Knegt en Bart de Win laten horen hoe zij tegen het begrip americana aankijken. Intussen zijn we alweer drie jaar verder, hebben Bart en Arianne heel Nederland doorkruist met hun aanstekelijke liedjes én zijn ze een aantal keren in het vliegtuig richting Texas gestapt. Dat laatste is niet onbelangrijk in de muzikale ontwikkeling van Tip Jar, want Texas is de home state van hun bloedbroeders Walt Wilkins en diens onvolprezen Mystiqueros, een band waarvan Bart de Win de los-vaste toetsenman is. Het is net die Walt Wilkins die de productie op zich heeft genomen van Gemstone Road, het derde album van dit Noord-Brabantse duo en wat mij betreft meteen ook hun beste plaat tot nu toe.
  • Gemstone Road klinkt als een album van een goed uitgebalanceerde band.
  • Met Gemstone Road bouwen ze voort aan de verbreding en verdieping van hun eigen geluid. En daar slagen ze in op meer dan overtuigende wijze.

The Next Gig

  • Een waar Nederlands/Amerikaans Americana sterren ensemble heeft Tip Jar opgesteld voor het nieuwste album ‘Gemstone Road’. Dat is te horen.
  • Heel fijne Americana met bijvoorbeeld erg mooie nummers als ‘Like A Child’ of het titelnummer ‘Gemstone Road’. Tip Jar heeft zich de laatste jaren, zowel op het podium als op de plaat, bewezen als één van de betere Americana acts in ons land.
  • Zowel Knegt als De Win hebben veel kwaliteiten in hun zang en slagen er in diepte in de nummers te brengen. Arianne Knegt schittert in onder andere ‘Never Sing The Blues’ absoluut één van de mooiste nummers van het album en Bart de Win geeft een prima afsluiter met ‘So Long’.
  • Het is erg mooi allemaal en zit zeer degelijk in elkaar. Bart de Win weet hoe hij een liedje moet schrijven en daarin krijgt hij in een aantal nummers prima ondersteuning van Arianne Knegt. 

Folkforum

  • De agenda met optredens raakt steeds voller. En terecht, want ze maken fijne liedjes, vaak luchtig van toon maar steeds meer kruipt er een inhoud in de teksten die ertoe doet. Die tendens zet zich voort op hun derde album Gemstone Road, dat in een stevig Amerikaans jasje gestoken is.
  • Als ik de schijf dan nog eens in de cd-speler leg valt het spannende samenspel op van onder meer wurlitzer en elektrische gitaar in titelnummer Gemstone Road, het subtiele klokkenspel dat precies de juiste hoeveelheid jeu geeft aan Rosie en de prettige honkytonk-sfeer die opgeroepen wordt door de piano en klarinet in Good Love.
  • Er zijn weer fraaie teksten te vinden op Gemstone Road, sommige heel persoonlijk.
  • Drie albums in drie jaar tijd (en als je de voorgaande cd’s van Bart de Win meetelt is Gemstone Road alweer de zesde plaat sinds 2009), het duo De Win en Knegt is behoorlijk productief, al gaat dat niet ten koste van de kwaliteit. Integendeel, de liedjes lijken zelfs steeds sterker te worden en voor de cd-hoesjes wordt telkens weer een verzorgd ontwerp gevonden. In dit geval verraadt het plaatje op de voorkant al dat Tip Jar met Gemstone Road een Amerikaanse sfeer nastreeft. Als je de uitstekende muzikanten van The Mystiqueros onder je vrienden mag rekenen dan is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Oor

  • Het duo Tip Jar maakt Americana voor gevorderden en na de twee prachtige albums Back Porch en Let Go stijgen toetsenist, gitarist, accordeonist Bart de Win en zangeres Arianne Knegt op Gemstone Road wederom boven zichzelf uit.
  • Het album klinkt technisch als een klok, niet in het minst vanwege de sterke productie en de toverachtige stemmen van het duo. En er is nog iets: Gemstone Road zit je op een aangename manier op de huid. Wanneer je naar het album luistert, lijkt het alsof het duo naast je op de bank zit, terwijl de medemuzikanten op een meter afstand staan te spelen. Een privéconcert, maar dan op cd/vinyl.
  • Het album overmeestert je dusdanig dat je bij ieder nummer de urgentie voelt om het aan iemand te laten horen.
  • Twaalf zelfgeschreven Americana-juweeltjes die iedereen een kans zou moeten geven. Je gaat geheid om.

CtrlAltcountry.be

  • Wat een ongelooflijk mooie plaat alweer, deze nieuwe van het Nederlandse duo Tip Jar.
  • A match made in heaven.
  • Wat de twee hier met de hulp van onder meer Walt Wilkins en Ron Flynt afleveren is wat we een twaalf songs lange streling voor het oor zouden willen noemen. Een echte Americana tour de force.
  • Een dozijn schoonheden.
  • Wij onthielden daarvan vooral het enigszins moody aandoende titelnummer, het van de melancholie stijf staande Loving is hard to do, het op een lekker speels banjomotiefje geënte Rosie, het absoluut niets met het muziekgenre uit z’n titel van doen hebbende Never sing the blues – één van de in totaal drie de Win-Knegt-co-writes hier – en de ronduit geweldige ballad Right here.
  • Naar ook maar één minder moment zal u op Gemstone Road vruchteloos zoeken. Voor de twaalf liedjes hier is het voortdurend kiezen tussen de kwaliteitslabels mooi, mooier en mooist.

Real Roots Cafe

  • Na de drie solo-cd’s van voorman Bart de Win en de twee heerlijke cd’s van Bart met zijn Arianne als ‘Tip Jar’ mag je mij een hardcore fan noemen van deze uitmuntende Nederlandse musici. Gemstone Road overtreft in alles de voorgaande cd’s. De samenzang is er steeds beter op geworden, het is duidelijk dat er al jaren samen wordt gespeeld en gezongen. En dan de begeleiding!!! Hemels is te zacht uitgedrukt.
  • Opvallende nummers in het heerlijk gevarieerde geheel zijn het jazzy Good love, het country-walsje All over again, het soulvol rockende Short nights, het subtiele walsje en tevens de heerlijke afsluiter So long en mijn favoriet Never sing the blues.
  • Geweldige cd.
  • Tip Jar is de beste Americana-formatie van ons land.

Eindhovens Dagblad

  • Duo Tip Jar uit Nuenen verzamelt een kapitaal aan fraaie liedjes op derde album.
  • Het Nuenense duo Tip Jar maakt mooie, 'ronde' liedjes. Op ambachtelijke wijze gecomponeerd en bereid: met refreinen en coupletten die precies goed zijn.
  • Op de plaat spelen multi-instrumentalist Bart de Win en zijn echtgenote/zangeres Arianne Knegt op subtiele wijze met genres als folk, country en pop. Zoals bijvoorbeeld ook de band The Jayhawks in zijn toptijd pure americana koppelde aan het beste uit de popgeschiedenis. De stemmen van de geliefden kleuren fraai bij elkaar en beiden zijn overduidelijk geïnspireerd door het fameuze duo Gram Parsons/Emmylou Harris.
  • De sound van het hele album is warm. Hoogtepunten zijn er vele.
  • Op 'Good Love' geeft De Win zijn innerlijke Dr. John de ruimte en speelt Gilad Atzmon een mooie klarinetpartij. 'Short Nights' is een ode aan 'classic folkrock' à la The Band met een melodie en opbouw die kunnen wedijveren met klassiekers uit de pophistorie. 
  • Tip Jar betekent fooienpot, maar op 'Gemstone Road' heeft het Nuenense duo een flink kapitaal aan memorabele liedjes bij elkaar gespeeld.

Musicmaker

  • De in totaal twaalf nieuwe songs zijn zonder uitzondering van hoge kwaliteit en klinken uiterst Amerikaans.
  • Bart en Arianne zingen zowel solo als in mooie harmonie, en vooral die samenzang doet me regelmatig denken aan Gram Parsons en Emmylou Harris of Buddy en Julie Miller.
  • En de instrumentatie? Ook die is simpelweg 'superb'!

Altcountryforum

  • Tip Jar, de band van Bart de Win en Arianne Knegt, komt op 1 september met een album vol schitterende harmonieën.
  • De nieuwe Tip Jar is een volwassen plaat met internationale allure. 
  • De cd zit een fraaie uitklaphoes met een boekje met alle teksten – een package die doet denken aan de tijd dat het vinyl nog regeerde.
  • Voor het nieuwe album heeft Tip Jar de medewerking gekregen van een select gezelschap topmuzikanten. Naast de usual suspects Harry Hendriks, Joost van Es en BJ Baartmans zijn dat vooral Amerikanen, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor het clubje muzikanten rond Walt Wilkins, mannen als Bill Small en Jimmy Davis. Op steelgitaar horen we de Canadees Kim Deschamps, die vooral bekend is door zijn werk met de band Blue Rodeo. De Israëlische jazzblazer Gilad Atzmom leverde vanuit Londen een bijdrage op klarinet, terwijl Corby Craig Schaub zorgt voor messcherpe solo’s op de elektrische gitaar en Ray Rodriguez de drums voor zijn rekening neemt. Pat Manske, die drumt op platen van onder meer Bruce Robinson, Joe Ely en The Flatlanders, beperkt zich nu tot de tamboerijn. Het is een clubje mensen om u tegen te zeggen. Met z’n allen zorgen ze voor een plaat die bijzonder goed klinkt.
  • De plaat kent eigenlijk geen zwakke plekken, en is dus een regelrechte aanrader. 

Afslag Thunder Road, Radio 2

  • "Mooi uitgevoerde plaat. De plaat heet Gemstone Road en dat zou een weg kunnen zijn die zich niet heel erg ver van Afslag Thunder Road bevindt. Fijn duo die vaak als duo spelen en soms als band. Leuke plaat gemaakt die cd van de week is. Fijne liedjes. Ondertussen zijn ze tot diep in de verenigde staten gekomen, met Amerikanen hebben ze ook deze plaat opgenomen. Gemstone Road heet de plaat en die is gewoon hartstikke fijn. Cd van de week."

Music that needs attention

  • Het catchy Short Nights is een van mijn favorieten, mede door het relaxte, beknopte gitaarspel van Corby Craig Schaub. Een andere glansrol is weggelegd is voor klarinettist Gilad Atzmon in Good Love, wiens partij overigens in Londen werd opgenomen. Het grootste deel van de opnames vonden plaats in Austin, Texas. Vermeldenswaard is zeker ook afsluiter So Long, een integer eerbetoon aan Bart’s overleden ouders.
  • De tijd dat alleen in Amerika prima Americana werd gemaakt, ligt allang achter ons, daar is Gemstone Road wederom een overtuigend bewijs van.

Rootstime

  • Bart de Win en Arianne Knegt [...] hebben in de voorbije jaren meer dan een beetje hun naam gevestigd als de Lage Landen-versie van Emmylou en Gram en daar is niks overdreven aan.
  • Bart de Win schudt kennelijk haast achteloos het ene fraaie countrynummer na het andere uit de mouw, de stemmen van de beide hoofdrolspelers passen perfect bij elkaar, ze weten zich ook nu weer te omringen met een meer dan keurige schare muzikanten, Texanen én Nederlanders, ze realiseren alweer een perfecte productie en daarenboven heb ze hun nieuwe plaat verpakt in een prachtig vormgegeven klaphoesje en wordt alles nog opgefleurd met hele mooie foto’s.
  • Opener “Loving is Hard To Do” [is] een hartverscheurend mooie song over de liefde en de pijn, die daar soms mee gepaard gaat.
  • Met het al vermelde “Good Love” wordt het countrypad enigszins verlaten en duiken we de blues in, met een toefje jazz op klarinet: geweldige song en een perfecte radiosingle. Laten we meteen “Short Nights” op de B-kant zetten en er zo’n ouderwetse 45-toerenvinylplaat van maken.
  • “So Long”, [een song die] je de adem afsnijdt.
  • Tip Jar is, met deze plaat, nog een rang hoger geschoven dan wij ze hier al hadden zitten: geen mens die gelooft dat dit een Nederlandse band is en daarenboven is deze plaat beter dan pakweg 80 procent van wat ons van over de grote plas komt aanwaaien. Heerlijk werk!

Heaven

  • Het beste en meest gevarieerde Tip Jar-album tot dusver.

Keys and Chords (Concert De Breughel Bree)

  • Bart de Win (gitaar, toetsen en zang), Harry Hendriks (gitaar, banjo, ukelele en mandoline) en frontdame Arianne Knegt nemen reeds geruime tijd een verdiende plaats in, in het Americanawereldje. Die wereld beperkt zich zelfs niet tot Nederland, want ook in Amerika zijn ze graag gezien.
  • Arianne heeft niet alleen een enorme uitstraling, maar bezit bovendien een zeer knappe, heldere stem. Voeg daarbij Bart en Harry, beiden rasmuzikanten en een heerlijk avondje Americana was een feit.
  • Americana, alternatieve country, honky tonk van een uitzonderlijk hoog niveau en wanneer Bart achter de toetsen plaatsnam, bespeurden wij zelfs enkele flarden barrelhouse.
  • Vocaal is het trio echt wel sterk. Dat uit zich vooral in de samenzang.
  • Trage, intieme songs wisselen perfect af met meer swingende nummers. Zo was het laatste nummer van de playlist ‘As Long As I’ve Got You’ heerlijke, vrolijke Western Swing met een gypsy touch.

Neue Osnabrücker Zeitung

Tip Jar begeisterten mit tollem mehrstimmigen Gesang und feiner Spieltechnik auf den verschiedenen Instrumenten. Das musikalisches Projekt von Bart de Win und Arianne Knegt brachte, unterstützt durch eine gute Backgroundband, gepflegte Country-Folk-Music auf die Burgmannshof-Bühne. Im Wechsel mit dem dynamischen Duo Morina Miconnet und Phil Wood entwickelte sich dort ein unterhaltsames „Folkhappening“ bis in die späten Abendstunden hinein.

Hans van der Maas, recensent voor o.a. Oor

  • Een bijzonder duo
  • Akelig aangename Americana
  • Op 14 songs (ook op vinyl) etaleert het duo opnieuw waar het zo goed in is: pure muziek, sterke melodieën en verrukkelijke vocalen.
  • Je zou alle podia, boekers en programmeurs wakker willen schudden en ze willen oproepen: luister eens naar Tip Jar.

Fred Schmale, recensent van Real Roots Cafe

  • ‘Back Porch’ was een uitermate veelbelovend debuut. Nu is er de opvolger ‘Let go’ en de belofte werd volledig waargemaakt. Een meer dan schitterende CD met 14 eigen liedjes van Bart, ‘She knew’ schreef hij samen met Arianne. In de  begeleiding alle ruimte voor Nederland’s beste fiddler Joost van Es.
  • Alle veertien raak, met ‘In between rains’ (schitterende steel solo) en ‘Me and my girl’ als allermooiste songs.
  • Het is duidelijk, ‘Tip Jar’ is een blijvertje. Probeer een concert van deze heerlijke mensen bij te wonen. Je wordt er subiet heel happy van! I love these people and their fine Music!

New Folk Sounds

  • Invloeden van country, bluegrass, pop, folk, blues en ragtime laten zich gelden en zorgen voor een aansprekende mix, af en toe aanstekelijk, maar vaker intiem en ingetogen. De stemmen van Bart en Arianne kleuren mooi samen, maar blijven ook afzonderlijk van elkaar goed overeind.
  • Bij de medewerkende muzikanten komen we vertrouwde namen tegen: Harry Hendriks (gitaar, banjo, ukelele), Arthur Lijten (drums), Joost van Es (viool). Walt Wilkins verleent opnieuw vocale medewerking, en ditmaal ook zijn vrouw Tina Mitchell Wilkins.
  • Het geheel werd opgenomen en gemixt door Eric van der Lest in zijn Daltoon Studio. Dat staat garant voor heldere opnames met een goede dynamiek. Speciale vermelding voor het sfeervolle art-fotowerk in het cd-boekje, van de hand van Mark Janssen.

NTB

  • Tip Jar is het muzikale project van muzikale alleskunner Bart de Win en zangeres Arianne Knegt. Let Go is hun tweede album. Ze noemen het zelf een ‘duet-cd met sterke wortels in de americana en uitstapjes naar pop, folk, bluegrass, blues en jazz’ . Beter zou ik het zelf niet kunnen omschrijven, vandaar de quote.
  • De plaat blijft heel laid back, ook in de snellere nummers, wat het gehele album een soort van overall rust geeft. Dat werkt heel goed bij deze muziek; de typische americana backing vocals, de verwijzingen naar Emmylou Harris en het vele snaarwerk komen daarbij goed tot hun recht.
  • De geluidsproductie en het artwork van deze cd zijn ook smaakvol en zorgvuldig uitgevoerd.

8Weekly

  • Nu de krokussen en narcissen de koppen weer uit de grond steken lijkt ook de tijd rijp geworden om het tweede album van Tip Jar te draaien. Let Go staat vol met vrolijke duetten die doen verlangen naar het voorjaar en de zomer.
  • De liedjes zijn allemaal van even hoge kwaliteit.
  • De muzikale kwaliteiten van Bart de Win zijn in de pers reeds breed uitgemeten. Met zijn drie soloalbums oogstte hij veel positieve kritieken. De laatste, getiteld Easy To See, verscheen in 2012.
 Verder speelt De Win met veel nationale en vooral internationale artiesten mee, als die op tournee zijn in Nederland. Een greep uit de namen: Iain Matthews, Walt Wilkins, Birds of Chicago, Greg Trooper en Kevin Welch. Bovendien coacht hij beginnende talenten. Een van zijn leerlingen is bijvoorbeeld Maurice van Hoek, die vaak samen speelt met Douwe Bob en Charl Delamarre.

Rond de Linde (Concert Van Gogh Kerkje Nuenen)

  • Sprankelend concert.
  • Wat het concert vooral zo leuk maakte was de warme, stralende energie tussen deze twee dynamische partners. Opvallend ook was de harmonieuze klank van hun stemmen.

Rootstime (concert Live Stage Marnix Ede)

  • Het eerste nummer is het titelnummer van hun eerste album “Back Porch”. Aanleiding is het dromen over een veranda met een beetje zonneschijn waar je heerlijk kunt genieten van biertjes en het maken van muziek. De sfeer in het café zou je ook zo kunnen omschrijven. Zowaar een heerlijk begin. Daarna komt “Easy To See” met een prachtige gitaar van Harry en viool van Joost. Een prachtig lied, zo fraai samen gezongen met een prachtige tokkel op de gitaar en daar doorheen een even zo fraaie viool, perfect. 
  • [Arianne] wordt door sommige mensen weleens de Nederlandse Emmylou Harris genoemd.
  • De tweede set begint gelijk met één van de hoogtepunten van de avond. “She Knew” is van het nieuwe album en is van grote schoonheid, zo bloedzuiver mooi gezongen, met een prachtige gitaar van Harry en een fantastische viool van Joost op het eind. Ook in het tweede nummer “Me And My Girl” heeft Joost een hoofdrol; het geluid van de viool vloeit prachtig tussen de gitaar en de stemmen door. “Mean Eyed Cat” begint met een heerlijk banjo tokkel, het begint nu echt lekker los te komen, niet meer het heel gepolijste maar net iets scherper, iets ruiger, voor mij het mooiste nummer van de avond. Het nummer “Sunday Blues” is ook zo’n heerlijk nummer, opvallend, mooi gezongen, maar de stijl is zo heerlijk dromerig en easy, de piano geeft net dat zetje door.
  • Ik hoop in elk geval dat Tip Jar vanavond net zo heeft genoten als de toehoorders. Morgen zijn ze op de radio te horen bij het TROS muziekcafé. Voorlopig aandacht genoeg voor Tip Jar, hopelijk breken ze door met het nieuwe album “Let Go. Al met al een heerlijke en genoeglijke avond beleefd.

Music that needs attention

  • [Arianne's] zang is gestegen tot één van de meest waardevolle assets van dit album.
  • Bart de Win heeft andermaal prachtige liedjes geschreven. Instant klassieker Sunday Blue en het bedachtzame Mary’s Comfort laten de uitzonderlijke klasse van deze pure muzikant horen. Sterkste nummer van het album vind ik Everything’s Changing. Het lijkt wel alsof we steeds minder vat krijgen op veranderingen, tenzij je meegroeit.
  • Diepe buiging voor Bart. Mocht Tip Jar optreden in jouw omgeving schroom niet om hen te bezoeken. Ze weten zonder twijfel een snaar bij je te raken. Ouderwetse klasse.

Heaven

  • Opnieuw bewijst De Win zich een meer dan uitmuntende countryfolk singer-songwriter, die dertien nieuwe klassesongs aan zijn palmares toevoegt.
  • Niet alleen zijn het keer op keer uitzonderlijk melodieuze, pakkende nummers, ze bezitten ook een grote mate van variatie waardoor het album nooit verveelt of tegenstaat.
  • De Win's liedjes proberen zich niet anders voor te doen dan ze zijn en dat is wel zo verfrissend in een wereld waar iedereen een masker lijkt te dragen.
  • Een ander sterk punt [is] de grote artistieke groei van Arianne Knegt sinds Back Porch.

muziekis.nl

  • Het tweede album van dit duo is een schitterend on-Nederlands album met vriendelijke, vrolijke, zonnige en ontspannende liedjes van uitmuntende kwaliteit.
  • She Knew, geschreven door het duo, is een ingehouden gezongen pareltje met prachtig vioolspel van Joost van Es.

Afslag Thunder Road, Radio 2

  • Tip Jar: leuk bandje. Het is Nederlands. Nieuwe plaat 'Let Go'. Het ziet er vrolijk uit. Ze zijn onderweg, ze hebben instrumenten bij zich, een Volkswagen van met nauwelijks uitstoot en goeie liedjes. Hartstikke leuke plaat.

Rootstime

  • Een opvallende naam bij de medewerkers aan deze nieuwe plaat van ‘Tip Jar’ is die van de Amerikaanse countryzanger Walt Wilkins, die samen met zijn vrouw Tina Mitchell Wilkins vocaal bijdraagt aan de nummers “Mean Eyed Cat” en “Home Sweet Home”. Ook de Canadese muzikant Kim Deschamps op dobro en pedal steel is een gevestigde waarde in de wereld van de countryscène die hier zijn instrumentale kwaliteiten etaleert bij de liedjes “We Sing About Love” en “In Between Rains”. De Amerikaanse singer-songwriter en producer Bill Small levert vocale steun en gitaarwerk af bij de songs “Let Go”, “We Sing About Love”, de akoestische ballad “She Knew” en “Me And My Girl”. Vertrouwde namen van instrumentalisten bij ‘Tip Jar’ zijn contrabassist Tonnie Ector, drummer Arthur Lijten, gitaar- en banjospeler Harry Hendriks en violist Joost van Es.
  • Dat zijn heel wat gekende namen uit de wereld van de country- en rootsmuziek, maar we mogen niet vergeten ook even stil te blijven staan bij de grote verdienste van Bart de Win en Arianne Knegt zelf, die toch de stuwende krachten achter dit nieuwe ‘Tip Jar’-project zijn. Naast de hierboven al vermelde titels willen we u daarom ook nog even wijzen op enkele andere tracks uit “Let Go”: de eerste single “That’s Why”, het jazzy “Little Bright Light”, het zeer mooi door Arianne gezongen fragiele nummer “Sunday Blue” en het melodieus en melancholisch klinkende “Everything’s Changing”.
  • “Let Go” is de tweede plaat als duo van ‘Tip Jar’ en wat ons betreft mogen ze nog vele jaartjes muziek blijven maken op deze wijze. Dit soort muziek is van een veel hoogstaander kwalitatief niveau dan wat we dagelijks via de commerciële radiozenders door de strot krijgen geduwd. Nee, laat ‘Tip Jar’ dan toch maar gewoon hun gangetje gaan, oftewel “Let Go”.

Altcountryforum

  • “When a train keeps on going / It’s hard to change the track / But with love softly glowing / There is no turning back”. Dat zijn de slotregels uit She Knew, een klein gehouden en uiterst breekbaar liedje op Let Go, het tweede album van Tip Jar, de ‘nom de plume’ waaronder multi-instrumentalist en zanger Bart De Win en zangeres Arianne Knegt sinds vorig jaar mooie tot bijzonder mooie muziek maken. De Win en Knegt lijken een patent te hebben op nummers die geworteld zijn in een broze laag weemoed en verlangen, een soortgelijke voedingsbodem als waaruit bijvoorbeeld de fado zijn saudade puurt.
  • Ook deze keer is het duo gul met zorgvuldig gedoseerde emoties die nooit de grenzen van de sentimentaliteit overschrijden. Naast She Knew, dat prachtig wordt ingekleurd door de accordeon van De Win en de viool van Joost van Es, zijn die parels in dit geval Mary’s Comfort, In Between Rains (met een uitstekende Kim Deschamps op de pedal steel) en het even luie als bluesy Sunday Blue.
  • Behalve hoogst bedreven op alles wat toetsen en snaren heeft, is Bart de Win ook een man van veel muziekjes. Want hoewel Tip Jar op Let Go vol overgave knipoogt naar Americana, beperkt het duo zich niet tot één muziekstijl. In Everything’s Changing zitten de nodige popelementen, The Next Song staat tot over de enkels in de folkmuziek en in Me And My Girl wagen De Win en Knegt zich aan opgewekte Western Swing. Voeg daar nog een fikse streep blues aan toe (het al eerder genoemde Sunday Blue) en de cocktail die je voor de neus geschoven krijgt, wint aan smaak en intensiteit.
  • Dit tweede album van Tip Jar zorgt ervoor dat de zon in je hart schijnt. “All that counts is how it sounds”, zingen De Win en Knegt in That’s Why. Op Let Go voegen ze de daad met veel panache bij het woord.

Country Stew, Radio Compagnie

  • Tip Jar’s  ‘Let go’: een internationaal roots album uit ons polderland.
  • Bijna alle 14 liedjes werden door Bart de Win geschreven. Track 4 ‘She Knew’ schreef Bart samen met Arianne. Het lied is om persoonlijke redenen een van mijn hoogtepunten. Prachtige tekst in een heerlijk arrangement gegoten met een kippenvel moment op het eind: de viool van Joost van Es.
  • Andere muzikale hoogtepunten (hoewel het moeilijk kiezen is; misschien moet je wel niet willen kiezen) zijn voor mij Me and my girl, twee keer op het album aanwezig, Sunday Blue, In between rains en Mary’s comfort.
  • Bart en Arianne weten zich omringd door een prima muzikaal gezelschap. Mede hierdoor is ‘Let go’ een cd geworden die je na een aantal keren in je hart sluit om het niet meer los te laten, you don’t want to ‘Let go’.

Folkforum

  • De liedjes zijn vaak ontspannen van klank, hebben een zonnige uitstraling maar hebben soms ook meer te vertellen dan je op het eerste gehoor zou denken.

 Hoewel de liedjes van Tip Jar veelal gewoon lekker klinken omdat de muzikanten nou eenmaal hun vak verstaan, krijgen een aantal liedjes een extra betekenis als je hoort wat de achtergrond is, die kan persoonlijk zijn of ontstaan uit zorgen om wat er in de wereld gebeurt. In Between Rains bijvoorbeeld heeft een positieve uitstraling, maar werd geschreven naar aanleiding van een overstroming in Texas, vlak na het jaarlijkse bezoek van De Win en Knegt aan muziekstad Austin afgelopen voorjaar.
  • Me And My Girl [...] staat twee keer op de cd, de tweede keer in een korte geheel a capella variant, met heerlijke samenzang van Knegt en De Win met het echtpaar Wilkins.

 Die reprise is het laatste van een paar fijne kleine liedjes op Let Go, en dat zijn toch de nummers die de aandacht weten te trekken. Sunday Blue bijvoorbeeld, heeft een fijne lome zondagochtendkleur, licht jazzy, een beetje zwoel, met heel fijn subtiel slagwerk.
  • Een ander klein pareltje is She Knew, het enige liedje van de plaat dat door beide echtelieden is geschreven, de rest werd neergepend door Bart de Win. Het is zowel live als op de plaat een prachtig sober stuk, waar de band zich op alle vlakken inhoudt, tot je eigenlijk alleen nog de spokende viool hoort, een prachtige outro waar je stil van wordt.
  • Muzikaal gezien is er niet veel veranderd vergeleken met Back Porch, het verlangen naar de Texaanse veranda zit er nog steeds in, maar Bart de Win en Arianne Knegt brengen die in hun fijne countryfolkliedjes gewoon naar Nederland. Met behulp van een goed stel muzikanten creëert Tip Jar een lekker zonnig geluid binnen de americana. Let Go is niet alleen een ontspannen plaat in een verzorgde verpakking met teksten, maar herbergt ook nog een paar kleine pareltjes, die langzaam maar zeker onder je huid kruipen.

Altcountryforum

Concertverslag van de cd release op 18 december 2015:

  • De koerswijziging om zijn partner Arianne Knegt prominent als leadvocaliste achter de microfoon te zetten is een goede keuze van De Win. 
  • Bart de Win had een topband voor deze presentatie op de been gebracht met Harry Hendriks en Martijn de Win op gitaar, Tonnie Ector op de contrabas, Eric van de Lest op de drums en last but not least Joost van Es, een violist die door de Dutch Country Music Association diverse malen is uitgeroepen tot de beste instrumentalist van het jaar. Hij liet ook nu met een stoïcijns gezicht prachtige solo’s horen.
  • ‘Crossroads’ bleek een onvervalste countrytearjerker, met veel gevoel gezongen door Arianne.
  • [Bart] is absoluut geen doemdenker en maakt muziek die lekker weghapt. Hij freewheelt erop los, en legt zich niet vast op een bepaald genre. Blues, country, jazz, pop, rock – alles passeert.
  • Na de pauze was de blues ‘Sunday blue’ een nummer dat veel losmaakte. Prachtig gezongen door Arianne, en opnieuw een geweldige solo van Joost van Es. Ook het daaropvolgende nummer ‘Mary’s comfort’ moet genoemd worden. Het is een song over een teruggetrokken levende buurman die in een boom tegenover zijn huis een Mariabeeld heeft geplaatst met kaarsen die dag en nacht branden. Mooie tekst, prachtig gezongen. Het dagelijkse leven als inspiratiebron.
  • Al met al was dit een zeer geslaagde presentatie. Mijn tip: als Tip Jar in de buurt is, ga kijken en koop die plaat.

RTV Rijnmond, Muziek voor Volwassenen

  • Het album van de week.
  • Volwassen rootsmuziek uit Nederland.
  • De Nederlandse Emmylou Harris en Gram Parsons.

Realrootscafe.com

  • Geef toe, het is een hele opsomming waardoor je misschien wel de indruk krijgt van “oei weer zo’n volgepropt album”. Het tegendeel is echter waar. Ondanks de drukke bemensing hebben alle veertien liedjes een open structuur. Denk aan die bouwvalige schuur ergens in de middle of nowhere. Voel het zonlicht op je gezicht, luister naar het fluitende riet waartussen de Schotse hooglanders grazen. Zo landelijk voelt deze CD. Dit stel zingt zo geloofwaardig over de liefde en het kleine heldere licht dat je bij de eerste draaibeurt al verkocht bent.

Het Eindhovens Dagblad

  • Hartverscheurende en vrolijke duetten
  • De stemmen van multi-instrumentalist Bart de Win en echtgenote Arianne Knegt kleuren perfect bij elkaar. Ze leken voorbestemd om duetten te zingen en dat doen ze al een tijdje als het duo Tip Jar.

Twitter

  • Behoefte aan fijne liedjes? Ik zeg Gitta de Ridder en Tip Jar.

CtrAltcountry

  • [...] enkele fraaie ballads. Zoals het door Joost van Es van buitengewoon fraai vioolwerk voorziene “She Knew” bijvoorbeeld. Of het jazzy “Sunday Blue” ook. Dat laatste groeit wat ons betreft onder meer dankzij een vocale topprestatie van Arianne Knegt tot één van dé absolute highlights van “Let Go” uit. Het zwaar melancholische “Mary’s Comfort” wordt door de Win op zijn beurt dan weer zo goed als helemaal naar zich toegetrokken. Veel mooier kan je gevoelens van onzekerheid ons inziens amper verklanken.
  • Volgend hoogtepunt is de mede door de nadrukkelijk erin aanwezige pedal steel van Kim Deschamps op smaak gebrachte trage “In Between Rains”. Daarin schurken de stemmen van Knegt en de Win zich als vanouds weer liefdevol tegen elkaar aan. En we schreven het hier al eens eerder: dat resulteert in een ronduit zalige match!
  • [...] het op bijzonder fraaie wijze een brug tussen pop en bluegrass slaande “Mean Eyed Cat”, [...] het aan de gouden (pop)jaren zeventig herinnerende “Everything’s Changing”
  • Andermaal een echt plaatje van een plaat!

KX Radio/3FM

  • Tip Jar: een naam die je wat mij betreft onmiddellijk mag onthouden!

Blues Magazine

Verslag van een concert met Walt & Tina Wilkins:

  • Tja het is misschien in herhaling, maar wat speelt Bart vreselijk mooi, wat klinkt dit samen geweldig. Bart is samen met zijn vrouw Arianne Knegt elk jaar twee weken in Austin op bezoek bij Walt en Tina. Bart en Arianne vormen samen het duo Tip Jar en ook vanavond nemen ze voor even het podium over.
  • Een ode aan Emmylou Harris, “That’s why I'm standing here”, prachtig die stem van Arianne overigens. Even later staan ze met z’n vieren op het podium, “it looks like Abba”. Het nummer Love Is Bigger Than Anything is absoluut één van de allermooiste nummers ooit geschreven volgens Walt en met z’n vieren maken ze dit hier op het podium ook nog eens waar.

The Next Gig

Concertverslag:

  • Tip Jar brengt keur aan mooie liedjes.
  • Het mooie scheidingslied 'Love of my life' en het prachtige 'You will be fine'.
  • Liedjes met een verhaal.
  • Een prachtig eerbetoon aan Emmylou Harris kwam voorbij. Na de pauze viel vooral het bijzonder mooie 'Little World' op en het nieuwe 'Let go' dat voor het eerst werd uitgevoerd en muzikale ondersteuning kreeg van de Steendammer bromnozems.
  • Een avond Tip Jar is een dwarsdoorsnee van de Americana. Blues, jazz, soul, folk en een vleugje country.

Hans van der Maas

  • Hoogstaande amaricana uit Nederland. Het album 'Back Porch' van het duo Tip Jar is al uit sinds mei 2014, maar pas nu ontdek ik de pure schoonheid van het album. Gesmeed met een ongebreidelde liefde voor muziek lukte het Bart de Win en Arianne Knegt opnieuw een voortreffelijke plaat te maken. Moet je horen...

Muziekwereld

  • De twaalf eigen stukken zijn stuk voor stuk juweeltjes.
  • Het vakmanschap van componist Bart de Win komt goed tot zijn recht in de muzikale uitvoering van een heel legertje musici uit eigen gelederen en van beide vocalisten.
  • De duetten klinken nu al als evergreens!

Rocktimes

  • Mit einer wunderschönen Stimme wird Arianne Knegt nicht nur hier zu einem zentralen Punkt des Hör-Interesses. Zum Niederknien sind die gesanglichen Leistungen der in diesem Track beteiligten Künstler. Gefühlvoll wird das Lied mit Violine und akustischer Gitarre in Szene gesetzt. Highlight! [You Will Be Fine]
  • Die Lead Vocals pendeln von Bart de Win zu Arianne Knegt und zurück. Eine Gänsehaut lässt sich beim Gesang kaum vermeiden. Die musikalische Einbettung der Themen ist ein Meisterstück. Grandios, wie man zauberhafte Stimmungen kreiert. Ein Beispiel ist das filigran-zerbrechliche "Love Of My Life". Sehnsucht und Schönheit werden zu Sprachrohren des Americana, des Folks mit Mitgefühl.
  • Harry Hendriks ist auf dieser Platte ein komplettes Saiten-Orchester. Sehr wohl spielt er natürlich nicht alle Instrumente gleichzeitig, aber wie bei Liveauftritten liefert er schon die entscheidende Schüppe Atmosphäre in den Liedern aus.
  • Es gibt auf dieser Scheibe so viele Arrangement-Kunststücke, die sich dem Hörer erst nach und nach erschließen. Was allerdings feststeht, ist die Tatsache, dass das Album von Beginn an, schon nach dem ersten Durchgang einen tollen Eindruck hinterlässt.
  • "Back Porch" ist eines dieser Alben, bei denen man sich sozusagen direkt heimisch oder auch heimelig fühlt. Arianne Knegt und Bart de Win sind einfach Sympathieträger, denen man ihre Lebensweisheiten auch abkauft.
  • Apropos abkaufen ... kaufen sollte man auch das Album "Back Porch" von Tip Jar. Sehr gelungen inszenierter Americana beziehungsweise Roots Music.

Rocktimes (concert Roepaen)

  • Tip Jar ist ein musikalisches Projekt von Bart de Win und Arianne Knegt. Auf dem Album Easy to See des niederländischen Künstlers präsentierten beide den Titelsong im Duett und zu dem Lied steht in der Rezension: »Diese Nummer ist einfach zum Niederknien.« Die Zusammenarbeit hat bereits in Form der Veröffentlichung "Back Porch" Früchte getragen.
  • Der Saitenzauberer Harry Hendriks brachte für die insgesamt sieben Lieder der Setlist eine akustische Gitarre, eine Ukulele sowie ein Banjolele zum Einsatz. Dadurch gab er den herrlichen Kompositionen unterschiedliche Färbungen, die so schön schillerten, wie das herbstliche Laub an den Bäumen.
  • Bart de Win spielte eine akustische Gitarre und so war das Fundament für sentimental-sensible Lieder gelegt und mit Arianne Knegt war das Gesangsduett gemeinsam mit Harry Hendriks ein wunderschöner Vorbote auf das, was noch folgen sollte. Deren Stimmen harmonierten auf verzaubernde Art und Weise. Dann war auch Gänsehaut angesagt.
  • So wurde das Stück "You Will Be Fine" zu einem bewegenden Highlight. Bart de Win bat Bill Small von den Mystiqueros auf die Bühne und man feierte mit vier Stimmen einen Song, der weiter als nur unter die Haut ging. Die Nummer endete a cappella. Brillant! War die gute halbe Stunde eher von ruhig-balladesken Liedern geprägt hatte die Formation am Schluss noch eine flotte Tanznummer auf Lager. "As Long As I've Got You" rockte förmlich den Nightclub auf Roepaen.

New Folk Sounds

  • Achter de naam Tip Jar (fooienpot) gaan Bart de Win en Arianne Knegt schuil, die met die naamkeuze een knipoog geven naar het moeizame muzikantenbestaan heden ten dage. Voor de solo-cd’s die Bart maakte namen de twee al een aantal duetten op. De stemmen van beiden bleken dusdanig goed samen te vloeien, dat de behoefte groeide om er meer mee te doen. De basis van Tip Jar is eenvoudig: beiden zingen, Bart beroert de toetsen. Hij schreef bijna alle van de twaalf nummers van de cd. Arianne leverde één nummer aan. Het geheel doet qua sfeer en instrumentatie sterk Amerikaans aan.
  • De omvangrijkste muzikale bijdragen werden geleverd door Barts ex-Vaste Mannen collega’s Harry Hendriks (gitaar, banjo, ukelele) en Rinus Raaijmakers (contrabas). Drummer Eric van der Lest verzorgde naast de ritmische patronen ook de productie (in samenwerking met Bart en Arianne), de opnames en de mix. Joost van Es speelt viool, en enkele overzeese muzikanten maken het plaatje compleet. Gedegen werk, ontspannen luisteren en knippen met de vingers.

Musicmaker

  • Wie dit album zou luisteren zonder enige informatie over Tip Jar te hebben, zou nooit raden dat deze artiesten gewoon in ons kikkerlandje wonen. Back Porch lijkt rechtstreeks van het Amerikaanse platteland te komen.
  • Gevoelige liedjes.
  • Bart en Arianne hebben unieke stemmen die elkaar goed aanvullen.

8Weekly

  • Wie regelmatig naar amaricana- en folkconcerten gaat, kent ongetwijfeld het duo Bart de Win en Arianne Knegt. Onder de naam Tip Jar debuteren zij met Back Porch als muzikaal duo.
  • Dat Bart de Win een fijne hand heeft van liedjes schrijven, heeft 'ie op z'n drie solo albums al bewezen. Op zijn laatste album horen we bovendien Arianne Knegt in de achtergrond zingen. Ook op het podium is het tweetal echter actief in de begeleiding van artiesten uit binnen- en buitenland. De stap naar een echte duoplaat is dus niet een sprong in het diepe; eerder een logisch vervolg.
  • De Win en Knegt slagen erin om naast de liefde ook de moeilijke kant van het samenleven vorm te geven in een americana-verpakking.
  • Gezien de staat van dienst van De Win, en het grote aantal keren dat hij het podium kan en mag delen met (bevriende) muzikanten uit binnen- en buitenland, lukt 't hem om van muziek te leven. Een aantal muzikale vrienden verleende medewerking aan dit album, zoals Bill Small, Jimmy Davis, Tonnie Ector, en misschien wel de bekendste: Walt Wilkins.
  • Het album Back Porch is uit fijn hout gesneden. Muziek huizend tussen folk, country, en singer-songwriter. Door velen onmiddellijk americana genoemd, en die stroming uit Amerika is zeker niet weg te denken. Het album is met liefde voor muziek gemaakt. Laten we daarom hopen dat het zijn weg in Nederland naar de liefhebbers vindt, maar ook over de plas — bijvoorbeeld in het kielzog van Walt Wilkins.

Ctrl Alt Country

  • De Nederlander Bart de Win is er wat ons betreft een echte meester in. Ergens uit het diepe tussen Americana, folk en pop dook hij echt de ene na de andere muzikale parel op.
  • Een duoplaat met de met een werkelijk engelachtig mooie stem gezegende Arianne Knegt.
  • En telkens weer viel daarbij op, hoe zalig de stemmen van de Win en Knegt matchten.
  • Gelijk van bij het door een fijne banjobijdrage van Harry Hendriks het bluegrassgenre voorzichtig de hand reikende “I Won’t Hide” heb je als luisteraar het gevoel met zicht op je zonovergoten achtertuin de dag van je af te mogen laten glijden.
  • [Na] de werkelijk oorstrelend mooie ballade “You Will Be Fine”, de al even ontwapenende trage “Love Of My Life”, Knegts “Crossroads” en tal van andere roots-toppertjes open je pas ruim vierenveertig minuten later na het afsluitende, met jazz, blues en country tegelijk stoeiende “As Long As I’ve Got You” compleet voldaan weer je ogen. Die heb je eerder, na enkele ogenblikken van met de juiste soundtrack intens genieten van het landschap dichtgeknepen om je ten volle te kunnen overgeven aan de verdere wonderwerken van de Win en Knegt. Zo mooi kan het leven nog zijn…

Heaven Magazine

  • Aangenaam verrast zijn we door het akoestische rootsy geluid van Tip Jar.
  • Op zijn eigen soloplaten brengt De Win een vrij gedistingeerde vorm van soulvolle roots- en folkpop, maar op Back Porch opteren ze voor een veeleer folkrootsy setting, die De Win's altijd vrij nette muziek opeens een stuk levendiger maakt, waardoor ook des te meer opvalt hoe goed zijn liedjes eigenlijk zijn en vooral hoe goed hij zingt.

Folkforum

  • Toegankelijke liedjes die in hun directe omgeving zijn ontstaan.
  • Een uitstekend stel Nederlandse begeleiders.
  • Een gescheiden vriend die zijn ex-vrouw nog steeds de liefde van zijn leven noemt leidde tot de gevoelige ballade Love Of My Life, met subtiel strijkwerk en tinkelende toetsen.
  • Knegt brengt met een rasecht countrygevoel in haar stem haar liefde voor die muziek mooi tot uiting in het door haar geschreven Crossroads, met eenvoudige akoestische gitaar, waar zich later een fijn nostalgische viool doorheenvlecht. 
  • In een luchtige afsluiter As Long As I’ve Got You komt met een vleug swing een mooi levensmotto naar voren: “I don’t need money, don’t need fame / Nobody needs to know my name / Oh baby, as long as I got you."
  • Gevarieerd met over het geheel genomen een lekkere folky insteek. Gewoon, met hart en ziel samen zingen over de dingen die om je heen gebeuren, in Nederland wegdromen naar die Texaanse veranda. Dat werkt verrassend goed.

Altcountryforum

  • De plaat is duidelijk bedoeld voor een brede schare luisteraars die houden van goudeerlijke, zorgvuldig gecomponeerde en veelal héél fraai gezongen liedjes die hun ontstaan meer ontlenen aan de weidse vlakten en canyons van Texas dan aan de kleigrond en de landerijen van Noord-Brabant.
  • Het album begint sterk met I Won’t Hide, een nummer dat Knegt de ruimte biedt om aan te tonen dat haar stem zich uitstekend leent voor dit soort rootsmuziek. De banjo van Harry Hendriks en de viool van Joost van Es – twee instrumenten die een prominente rol spelen op dit album – zorgen daarbij voor extra coloriet. Wat verder voor een mooie kleurschakering zorgt, is het feit dat Bart de Win, die toch over enig renommee beschikt in de Nederlandse muziekwereld, geregeld én met alle plezier een stapje achteruit zet om ruimte te bieden aan de heldere zang van Knegt. 
  • Leuk detail: Wilkins en bandlid Jimmy Davis zijn te horen op de heerlijke ballade You Will Be Fine en Davis geeft ook acte de présence op Don’t Forget, een song die drijft op een dansende piano en uitmuntende harmonieën.
  • Crossroads is dan weer pure country met een respectvol knipoogje naar Emmylou Harris en Gram Parsons, terwijl het levenslustige As Long As I’ve Got You dankzij de honky-tonkpiano neigt naar New Orleans en omgeving.
  • Dé absolute parel op Back Porch is wat mij betreft Love Of My Life, een weemoedige song waarin de stemmen van Knegt en De Win perfect in elkaar overlopen. Hopelijk blijven beiden in de toekomst de ruimte vinden om dit soort plaatjes te maken. Dit ondermaanse wordt er even mooier door.

Rootstime

  • De stemmen van beiden passen wonderwel samen en vloeien harmonieus in elkaar over bij de meeste nummers op deze nieuwe cd, die in de studio door producer en drummer Eric Van de Lest werd opgenomen met de instrumentale hulp van heel wat muzikanten, hetgeen er voor zorgt dat de luisteraar een heel ruim en mooi georkestreerde plaat krijgt aangeboden.
  • De banjo van Harry Hendriks domineert de openingstrack “I Won’t Hide”, waarna Bart de Win de vocale leiding in handen neemt voor de knappe ballad “Lonely Song” waarin de viool van Joost Van Es voor een leuke extra muzikale toets zorgt.
  • “You Will Be Fine”, “Love Of My Life” en “Crossroads” zijn melodieuze, wat intimistische ballads die behoorlijk in de richting van country lijken af te glijden. De algemene teneur van deze plaat is trouwens rustgevend en lijkt vooral aandacht te willen geven aan de mooi blendende stemmen van Bart de Win en Arianne Knegt, zoals heel knap tot uiting komt in het nummer “Your First Lie”.
  • Het jazzy nummer “As Long As I’ve Got You” is een waardige afsluiter van deze leuke plaat van dit Nederlandse duo ‘Tip Jar’.

Real Roots Cafe

  • We kennen Bart de Win als een uitmuntende singer-songwiter, één van de beste van ons land in het roots/Americana genre. Dat zijn partner Arianne Knegt mooi kan zingen weten we van de drie prachtige solo-CD’s van Bart die tot dusver verschenen. Onder de naam Tip Jar (letterlijk: fooienpot) hebben ze de krachten gebundeld met als resultaat een verrukkelijke duet-CD met sterke wortels in de country-muziek, met uitstapjes naar pop, folk, bluegrass, blues en jazz.
  • Dat de CD zo goed is is onder meer de verdienste van de geweldige Nederlandse musici op de CD: naast Bart op keys zijn dat multi-instrumentalist Harry Hendriks (gitaar, banjolele, banjo, ukulele, bas), Rinus Raaijmakers of Tonnie Ector op bas en vooral Joost van Es op fiddle. De inbreng uit de USA staat op naam van Walt Wilkins (gitaar/zang in één song), zijn makker uit zijn band de ‘Mystiqueros’ Bill Small (vocals in twee songs) en Jimmy Davis (gitaar en zang in twee nummers).
  • Een tip, dit debuut van Tip Jar! Prachtige liedjes, een heerlijk ontspannen sfeer, puike samenzang, uitstekende begeleiding! Niet aarzelen, kopen en genieten! Komt in mijn top 10 van 2014!!

Twitter

  • Zo meteen ga ik iets van Bart de Win en zijn vriendin Arianne Knegt draaien hier op Radio 6. Mooie nieuwe plaat uit onder de naam Tip Jar. Puike productie.